Testverslag Volvo 240 DL estate bouwjaar 1986, “een oldtimer voor jaren”

ingevoerd op 13-9-2011

De 240 is geïntroduceerd in 1982, als opvolger van de 245 in het geval van de estate. Het uiterlijk kenmerkte zich door een recht opgetrokken auto, ook wordt wel eens beweerd dat de auto ontworpen zou zijn door Frankenstein. Het unieke van deze de geteste statige Volvo is dat hij een extreem lage kilometerstand heeft en de eerste 25 jaar van zijn bestaan heeft doorgebracht in Zweden. De 240 wordt aangeboden door Nordicar in Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring in het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit vooral Noord Europa.
 
Bouwperiode en uitvoering
De 240 is geproduceerd vanaf 1982-1994 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1985. De auto is geleverd met 4-cilinder benzinemotoren van 101-155 pk, en met 6-cilinder dieselmotor van 82 pk.
De auto in deze test is een 240 estate met een 2.3 4-cilinder benzinemotor van 101 PK gekoppeld aan een handgeschakelde vier-versnellingsbak. De combinatie van een motor met een hoog koppel bij laag toerental maakt dat de auto schakellui kan worden gereden. Vrijwel iedere bocht kan in de derde versnelling worden genomen. Wat ook zeer prettig rijden is dat de auto vooral voor dit formaat auto een kleine draaicirkel heeft. Enig nadeel is het brandstofverbruik, houd rekening met een verbruik van 1 op 9 kilometer en de auto mist stuurbekrachtiging. De 240-modellen zijn net als de andere grotere modellen van het merk onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering. De auto is voorzien van een radio-CD speler en heeft stoelverwarming. De lage kilometerstand (130000 km) in combinatie met het bouwjaar maakt dat deze auto bijzonder geschikt is om LPG in te bouwen waardoor zeer lage gebruikskosten ontstaan (wegenbelastingvrij).
 
Voorkomende problemen
De 240 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn krakende draagarmen door verweerde rubbers en incidenteel roestvorming. Het voorraam is dubbel, waartussen een condensrand kan ontstaan.

Staat van de testauto
Het unieke van deze Volvo is dat de auto door Nordicar is gevonden in het land waar de oorsprong van Volvo ligt. De geteste auto heeft zogoed als geen gebruikssporen. Het uiterlijk is in goede staat, alleen de achter wielkastranden zijn aan de binnenzijde bijgewerkt. Het interieur heeft geen beschadigingen, en gebruiksporen zijn nagenoeg niet aanwezig. Enige kanttekening is de koppeling waarvan de werking zwaar gaat, maar wel goed aanvoelt. Van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen is waargenomen het voorraam een witte buitenrand heeft. De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk, vooral lekker is in winterse omstandigheden de stoelverwarming en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.

Prijsstelling
De 240 dl is verkocht.

Plus en min
Plus                                                          Min

Duurzaam materiaalgebruik                        Hoog brandstofgebruik
Heerlijke rijdersauto                                  Geen stuurbekrachtiging
In combinatie met LPG lage gebruikskosten
Ruime auto

Conclusie
De geteste 240 is een auto voor puristen, die het gebrek aan luxe van de huidige tijd voor lief nemen. Diegene die de auto koopt heeft een auto voor jaren. Na het eventueel monteren van LPG heeft de auto extreem lage gebruikskosten.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
Volvo 240 DL linkerzijde Volvo 240 DL linkerzijde
Volvo 240 DL rechterzijde Volvo 240 DL rechterzijde
Volvo 240 DL kofferruimte Volvo 240 DL kofferruimte
Volvo 240 DL motorruimte Volvo 240 DL motorruimte
Volvo 240 DL interieur linksvoor Volvo 240 DL interieur linksvoor
Volvo 240 DL interieur linksachter Volvo 240 DL interieur linksachter
Volvo 240 DL dashboard Volvo 240 DL dashboard
Volvo 240 DL stoelverwarming Volvo 240 DL stoelverwarming