Testverslag Volvo 850 T5 "de superroffel"

ingevoerd op 08-10-2015

Testverslag Volvo 850 sedan 2.5 10v, bouwjaar 1996

De 850 is het model waar de grote verandering voor de Zweedse Volvo’s begon en wel de omslag van achter- naar voorwielaandrijving en de introductie van de heerlijke vijfcilinderreeks. Deze 850 wordt aangeboden door Autobedrijf R. Bakker B.V. uit Schagen.

Bouwperiode en uitvoering
De 850 is geproduceerd vanaf 1991-1997 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1994. De auto is geleverd met 5-cilinder benzinemotoren van 126-250 pk en een 5-cilinder dieselmotor (Audi) van 140 pk.
De auto in deze test is een 850 sedan met een T5 benzinemotor van 226 PK gekoppeld aan een automatisch geschakelde versnellingsbak. De benzinemotoren kenmerken zich door een 5-cilinderroffel die hoorbaar is vanaf 3000 toeren en prachtig is om te horen. Uit eigen ervaring vind ik de roffel van de 850 een beter hoorbaar dan in de generatie Volvo-modellen van na 1999. De 850-modellen zijn onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering. Het betreft een uitvoering met onder andere: vollederen interieur, climatecontrole, radio-cd speler, lichtmetalen 16 inch velgen, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling afstand bedient en een trekhaak. Een hele zinvolle optie is de neerklapbare achterbank waardoor ondanks dat het een sedan betreft, toch practische inzetbaarheid mogelijk is.

Voorkomende problemen
De 850 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, lekkage van de kachelradiator en lekkage van krukaskeerring.
Bij de dieselmotor kan het gebeuren dat de injectoren problemen geven waardoor de roetuitstoot toeneemt en een lekkende waterpomp.

Staat van de testauto
De geteste auto voelt alsof de auto nog jaren mee kan. In de basis is het een uitstekende auto met een paar gebruikersgebreken zoals scheur in het voorraam (buiten gezichtsveld) en de verlichting van het verwarmingspaneel doet het niet. De distributiesnaar is vervangen bij 240000 km vervangen en de auto wordt geleverd met een nieuwe APK. Het testexemplaar heeft 315000 kilometer gereden, voor een Volvo juist ingereden en de auto rijdt zo goed als nieuw. Geen van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen zijn tijdens de testrit geconstateerd. Het interieur is voorzien van volleder, is schoon en onbeschadigd (wel zichtbaar dat de auto bijna 20 jaar oud is). De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto. Het exterieur van de auto is strak.

Prijsstelling
De 850 wordt aangeboden voor 1950 euro. Deze auto koop je voor het rijplezier en is meer dan een standaard 850, vanuit dit gezichtspunt is 1950 euro zeer weinig tot hetgeen de auto bied.

Plus en min
Plus                                                                Min
Duurzaam materiaalgebruik                           Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto
Vijf-cilinder roffel

Conclusie
De 850 is een auto waarbij het iedere kilometer genieten is. De auto is tot prestaties in staat die in de huidige tijd nog niet standaard zijn (topsnelheid 230 km/h & 0-100  km in 7,7 sec). De auto is in goede staat en verzorgt op ieder moment voor rijplezier.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden

DSC02956 DSC02956
DSC02957 DSC02957
DSC02958 DSC02958
DSC02961 DSC02961
DSC02962 DSC02962
DSC02955 DSC02955