Het wordt steeds duidelijker, de maat doet er wel degelijk toe. Heel lang is er twijfel geweest maar de laatste paar jaar lijkt het definitief bevestigd te worden.
Zo rond 1975 werden in Californie de eerste fietsen gebruikt om voor de lol van een berg af te crossen. Voor deze lol gebruikte een groepje vrienden hun beachcruisers. Naar beneden gingen deze wat logge fietsen prima, maar weer terug omhoog moesten ze lopen.
Aangezien de jongens wel lol wilden houden gingen zij aan de slag om hun fietsen aan te passen. Versnellingen werden er opgebouwd en daarmee lukte het om ook de weg omhoog te vinden.
Eind jaren zeventig werd de mountainbike voor het eerst in serie geproduceerd door Specialized. Vanuit de eerste omgebouwde beachcruisers werden daarbij de 26 inch wielen als basis genomen. In Amerika reed ook niet veel anders rond in die tijd.
In de loop der jaren is er aan de Mountainbike (of ATB zo u wilt) veel veranderd, vering, andere framematerialen en veel meer versnellingen deden hun intrede. De 26 inch wielen bleven echter omdat dat eenmaal zo was. Alles aan de fiets was daar ook op afgestemd en dus lastig te veranderen.
Één van de jongens die in Californie van die berg afreed en zijn beachcruiser ging aanpassen was Gary Fisher. Een nogal excentriek figuur met een duidelijke mening. Hij was in de jaren negentig opnieuw een pionier door in zijn inmiddels seriematig geproduceerde ATB’s grotere wielen te monteren, de zogenaamde Twentyniner.
Hoon was zijn deel, volgens de gevestigde orde kon je met die grote wielen niet krap en strak genoeg sturen en bovendien moest er teveel aangepast worden om het een commercieel succes te maken. Een gebrek aan goede onderdelen en voldoende geld deden het idee in de ijskast belanden.
Totdat een paar jaar geleden een paar grotere fabrikanten waaronder weer Specialized nog eens aandachtig gingen kijken. Prototypes werden gebouwd, er werd grondig getest en het leek erop dat het deze keer wel zou gaan lukken. Toen ook de fabrikanten van onderdelen als banden en verende voorvorken overstag gingen was het pleit beslecht.
De 29-er ATB is er gekomen en zet de ATB wereld op zijn kop, SIZE DOES MATTER!
Betere grip, beter rollende wielen met behoud van krap en strak stuurgedrag. Waarom hadden ze daar niet eerder aan gedacht?
http://www.kolkmanzijdewind.nl
Bron: Kolkman Zijdewind