Het interieur van de nieuwe Volvo S60

onberispelijke kwaliteit en ongekend sportief

Het interieur van de nieuwe S60 is van een buitengewone kwaliteit. Een nieuwe standaard voor Volvo. De designers van Volvo Car Corporation hebben de factoren opwinding, contrast en speelsheid gekoppeld aan de rationele eenvoud van traditioneel Scandinavisch design.

‘Het interieur oogt uitbundiger dan voorheen, zonder dat de praktische Scandinavische kenmerken verloren zijn. Kleur, vorm, materiaal en technologie vormen een integraal geheel’, zegt Design Director Peter Horbury.
Scandinavisch design wordt vaak omschreven met rationele aanduidingen als functionaliteit, eenvoud en helderheid. Bij het ontwerpen van de nieuwe S60 heeft het designteam een modern accent toegevoegd: contrasterende details die een opwindende en speelse sfeer in de auto oproepen. ‘Daarbij hebben we een significante stap voorwaarts gemaakt met betrekking tot de kwaliteit en afwerking van het interieur. Alle oppervlakken, of ze nu met leder bekleed of van metaal, hout of kunststof zijn, moeten exclusief aanvoelen en ogen’, zegt Anders Sachs, die verantwoordelijk is voor het kleur- en materiaalgebruik in de Volvo S60.

De met fraai stiksel afgewerkte bekleding is een goed voorbeeld van de systematische benadering van kwaliteit. Dat geldt ook voor het matglanzende metalen frame rond de in de tinten houtskool, glanzend grafiet of hout afgewerkte middenconsole. ‘We streefden naar onberispelijke perfectie. Elk detail is van wezenlijk belang voor het totaalbeeld’, aldus Sachs.

Het circuit als inspiratiebron
De Volvo designers hebben zich in hun speurtocht naar een onvervalst sportief ogend interieur laten inspireren door het circuit. ‘Eén blik in de auto zegt genoeg. Deze Volvo oogt veel dynamischer dan alle eerdere modellen. De vloeiende lijnen doen denken aan bochten van een circuit. Het interieur raakt je in je hart’, aldus Jonathan Disley, hoofd interieurdesign van de nieuwe S60.
De kenmerken van een circuit zijn duidelijk te herkennen in het instrumentenpaneel en de deuren. Lijnen stoppen niet abrupt maar vloeien in elkaar over. ‘Dat schept de indruk van beweging. De lijnen accentueren de cockpit. Het instrumentarium en de middenconsole zijn naar de bestuurder gedraaid. Een nieuw driespaaksstuurwiel en sportstoelen die veel zijdelingse steun bieden, zijn standaard. Werkelijk niets heeft ons ervan weerhouden om van meet af aan de sportieve aanpak vast te houden’, zegt Disley.

Het interieur is overduidelijk op de bestuurder gericht, maar het is en blijft een auto met voldoende comfort en ruimte voor vijf inzittenden. De achterbank heeft een vorm die ook de passagier in het midden zijdelingse steun biedt. Voor meer beenruimte is de ruimte voor de knieën met 30 mm toegenomen ten opzichte van de ruimte in de vorige S60.

Beige en zwart zijn de hoofdkleuren van de bekleding. Een nieuwe optie is bruingetint leder (Beechwood Brown), een tint die verwijst naar de legendarische Volvo’s P1800 en 164.
‘We hebben hiermee een klassieke, tijdloze kleur met karakter’, meent Anders Sachs. ‘Voor de S60 gebruiken we deze kleur leder alleen voor het zitvlak en de rugleuning van de stoelen, de wangen van de stoelen zijn in zwart uitgevoerd. Daardoor wordt de sportieve zijdelingse ondersteuning ook optisch geaccentueerd. Deze optie is echt heel cool en opwindend.’

Meest geavanceerde Volvo ooit
Het sportieve interieur van de nieuwe Volvo S60 is het meest geavanceerde ooit van het merk. Baanbrekende technologie zoals Pedestrian Detection met Full Auto Brake bewijst dat Volvo weer een stap verder is gegaan met het produceren van auto’s die een aanrijding helpen voorkomen. En de nieuwe optionele Adaptive Cruise Control (ACC), die automatisch een vaste afstand tot een voorligger aanhoudt, werkt nu ook bij snelheden onder de 30 km/uur, zelfs vanaf stilstand. Dat draagt eveneens bij aan het comfort.
De S60 is leverbaar met parkeersensoren voor en achter en met een Park Assist-camera aan de achterzijde. Ook een camera in de grille, met een blikveld van 180 graden, is optioneel leverbaar, waarmee voorbij obstakels naast de auto kan worden gekeken. Dat maakt het wegrijden uit blinde uitritten en inparkeren nog makkelijker.

Totaal nieuw infotainmentsysteem
Voor de Volvo S60 is een nieuw infotainmentsysteem ontwikkeld met een kleurenbeeldscherm (5 of 7 inch) in het bovenste deel van de middenconsole. Het geeft de informatie van de audio, het navigatiesysteem, de mobiele telefoon en andere functies weer. Het scherm is hoog geplaatst zodat de bestuurder het goed kan zien en tegelijk het verkeer in het oog kan houden.
Alle functies zijn te bedienen vanaf het stuurwiel of met knoppen onder het beeldscherm. Bovendien is er ook een afstandsbediening.

‘We hebben tijdens de ontwikkeling nadrukkelijk naar de interactie tussen mens en machine gekeken en een HMI - Human-Machine Interface - ontwikkeld. Hierin staan bedieningslogica en aandacht bij het verkeer houden voorop. De gedachte hierachter is dat een groot percentage van gebruikers de basisfuncties moet kunnen gebruiken zonder eerst in een instructieboekje te moeten kijken’, zegt Tomas Ahlborg. Als Project Director van de S60 heeft hij diverse proefsessies uitgevoerd met gebruikers en verschillende HMI-alternatieven. ‘We zijn een van de weinige autofabrikanten die alles bedienbaar vanaf het stuurwiel hebben gemaakt. Voor wat betreft de lay-out van het centrale bedieningspaneel bleek dat de meeste mensen beter overweg kunnen met draaiknoppen vlak bij het scherm dan met een aanraakscherm. Ze voelen zich minder afgeleid van het verkeer bij de bediening van de audio, het navigatiesysteem en de telefoon.’ Een geïntegreerd navigatiesysteem met spraakherkenning en een Bluetooth-functie voor handsfree mobiel bellen zijn optioneel verkrijgbaar.

Eén van de eerste auto’s met MultEQ
Aan de geluidskwaliteit van het audiosysteem is eveneens zeer veel aandacht geschonken. ‘De meest geavanceerde versie, Premium Sound met een 7-inch beeldscherm, omvat een digitale klasse D-versterker van 5x130 watt met elektronische stuurcircuits van het Zweedse Anaview. Het systeem bestaat verder uit Dolby Digital in combinatie met Dolby Pro Logic II Surround, de prijswinnende MultEQ-equalizer van Audyssey Laboratories en twaalf luidsprekers. Alles bij elkaar zorgt dat voor een geluidsbeleving van wereldklasse’, aldus Tomas Ahlborg.

De Volvo S60 is een van de eerste auto’s ter wereld met Audyssey Laboratories’ MultEQ-technologie, de standaard voor geluidsequalizing in de woonkamer en in professionele theaters. MultEQ onderdrukt verstorende geluiden in de auto, wat resulteert in een glasheldere, sprankelende sound voor alle inzittenden.
Voor de nieuwe S60 is er keus uit nog drie andere audiosystemen.

-Performance - met een 4x20 watt versterker, zes luidsprekers en een
 5-inch beeldscherm.
-High Performance - met een 4x40 watt versterker en acht
  luidsprekers. Dit systeem omvat eveneens een 5-inch beeldscherm.
-High Performance Multimedia - met een 4x40 watt versterker en acht
  luidsprekers. Dit systeem is gecombineerd met het optionele
  navigatiesysteem en het grotere 7-inch beeldscherm.

Volvo is één van de fabrikanten die de tuning van de audiosystemen toevertrouwt aan eigen experts.

interieur s60 interieur s60
interieur S60 2010 interieur S60 2010
S60 van binnen S60 van binnen