Spannende strijd om leerlingenvervoer in Noord-Holland

ingevoerd op 4-3-2010

In een groot deel van Noord-Holland wordt momenteel het leerlingenvervoer naar scholen voor speciaal en bijzonder onderwijs middels Europese aanbestedingen opnieuw aanbesteed.

In West-Friesland hebben de samenwerkende gemeente, die voorheen actief waren in het SOW, 120 schoolroutes in 4 afzonderlijke percelen aangeboden aan de taxibedrijven. Hierop hebben drie gegadigde gereageerd. Deze drie taxibedrijven hebben een offerte ingeleverd voor de uitvoering van dit vervoer per 1 augustus 2010. De inschrijvende partijen voor dit vervoer zijn Connexxion, DVG & Taxi Centrale Schoorl bv. De verwachting is dat er medio maart uitslag komt wie de eer de beurt valt dit de komende jaren uit te voeren.

De 4 samenwerkende gemeente Castricum, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest in de regio IJmond hebben ook hun leerlingenvervoer in de etalage gezet. De Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (Stichting RIJK) begeleidt dit traject. Het betreft hier het dagelijkse vervoer van leerlingen met ongeveer 50 voertuigen. De belangstelling voor dit project was groot en er hebben zich 5 partijen kandidaat gesteld voor de uitvoering van dit vervoer. Dit zijn; De Hollandse Vervoert, Connexxion, DVG, Unietax en Taxi Centrale Schoorl. Deze aanbieding is ingeleverd op 19 januari jl. en de verwachting is dat er een dezer dagen uitslag komt wie van de vijf bedrijven de komende jaren dit vervoer mag verzorgen.

Het contract voor het vervoer van leerlingen naar scholen voor speciaal en bijzonder onderwijs in opdracht van de gemeenten Heiloo en Langedijk loopt ook op het eind van dit schooljaar ook af. Deze beide gemeenten hebben samen Forseti in de arm genomen om de aanbesteding te begeleiden. Donderdag 4 maart 2010 mogen de partijen de aanbieding op het gemeentehuis van Heiloo inleveren. Welke bedrijven dit zullen doen is nu nog niet bekend.

Leerlingenvervoer contracten hebben doorgaans een looptijd van 5 jaar. Voor de taxibedrijven en hun medewerkers is de tijd van aanbesteden altijd een spannende periode, waarin het onzeker is of men komend schooljaar verzekerd is van werk. Door Europese regelgeving zijn gemeentes verplicht minimaal iedere 5 jaar het vervoer opnieuw aan te besteden. Bij overgang van een contract naar een andere vervoerder hebben de betrokken werknemers wel de mogelijkheid mee te ‘verhuizen’ naar de nieuwe vervoerder.
Deel wagenpark Taxi Schoorl Deel wagenpark Taxi Schoorl
Alle bussen hebben rolstoellift Alle bussen hebben rolstoellift
Ford Transits Ford Transits