Test Volvo 960 3.0i 24V Prestige

ingevoerd op 25-4-2011

Testverslag Volvo 960 3.0i 24V Prestige, bouwjaar 1994
 
De 960 was het topmodel van Volvo in 1994. Het unieke van deze statige Volvo is dat hij in het bezit is geweest van 1 eigenaar en nieuw is geleverd door Volvo Ton van Kuyk Alkmaar. Deze 960 werd aangeboden door Volvo Ton van Kuyk B.V. te Alkmaar, maar is helaas verkocht.
 
Bouwperiode en uitvoering
De 960 is geproduceerd vanaf 1991-1997 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1994. De auto is tot en met 1994 geleverd met een 3 liter 6-cilinder benzinemotor van 204 pk en  vanaf 1994 met twee 6-cilinder benzinemotoren van 170-204 pk, waarmee de auto vanaf dat moment met veel meer uitrustingniveaus leverbaar werd.
De auto in deze test is een 960 sedan met een 3.0 6-cilinder benzinemotor van 204 PK gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De auto gedraagt zich haast als een slee, echter wel met het weggedrag van een auto uit Europa. Wat een machtig geluid produceert deze auto op het moment van intrappen van het gaspedaal. Aan de andere kant is de auto vrijwel stil bij constante snelheden. Enig grote nadeel is het hoge brandstofverbruik, houd rekening met een verbruik van 1 op 7,5 kilometer. De 960-modellen zijn net als de andere grotere modellen van het merk onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering. Het betreft een uitvoering met onder andere: climatecontrole, radio- cassette speler met CD-wisselaar, lichtmetalen 15 inch velgen, echt houten panelen in het interieur, centrale deurvergrendeling afstandsbedient, automatische niveauregelaar (nivomads voor de kenner) en een trekhaak.

Voorkomende problemen
De 960 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn krakende draagarmen door verweerde rubbers en soms wat elektrische problemen, onder andere PNP-schakelaar van de automatische versnellingbak.

Staat van de testauto
Het unieke van deze Volvo is dat de auto nieuw door de dealer is geleverd en daar vervolgens al zijn onderhoud heeft gehad. Dit is vervolgens gedocumenteerd in aan A4-map, waar het volledig is in te zien. De laatste 3 jaar is jaarlijks 1000 km gereden, desondanks kreeg de auto bij de dealer zijn beurt. Deze auto is werkelijk als nieuw zowel het interieur als exterieur. Beschadigingen of gebruiksporen zijn nagenoeg niet aanwezig. De 182400 kilometer die de auto in 17 jaar heeft volbracht zijn hem werkelijk niet aan te zien of te voelen. Geen van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen zijn tijdens de testrit geconstateerd.
De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.

Prijsstelling
De prijsstelling is 4450 euro, echter de prijs wordt bepaald door de staat van de auto. Op het moment van schrijven is de auto verkocht. De auto is goed voor vele jaren rijplezier, en dan is de vraagprijs niet hoog.

Plus en min
Plus                                                       Min
Duurzaam materiaalgebruik                     Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto                                Hoog brandstofverbruik
Machtige zescilinder met automaat
Dealer onderhouden

Conclusie
De 960 is een auto waarbij het iedere kilometer genieten is. De auto is in zeer goede staat en verzorgt op ieder moment voor rijplezier en een “King of the Road” gevoel.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
Volvo 960 linkerzijde Volvo 960 linkerzijde
Volvo 960 rechterzijde Volvo 960 rechterzijde
Volvo 960 dashboard Volvo 960 dashboard
Volvo 960 onderhoudmap Volvo 960 onderhoudmap
Volvo 960 interieur voor Volvo 960 interieur voor
Volvo 960 interieur achter Volvo 960 interieur achter
Volvo 960 houten panelen Volvo 960 houten panelen
Volvo 960 kofferruimte Volvo 960 kofferruimte