De ultieme mobiel-vriendelijke website checklist

Hoe mobiel is uw website?

Het is nu officieel: De Google’s mobiel-vriendelijke algoritme update zal 21 april officieel gelanceerd worden.  En deze Google vernieuwing zal zelfs nog groter zijn dan de vorige updates “Panda” en “Penguin”! Bent u goed voorbereidt en hoe mobiel vriendelijk is uw website eigenlijk?

 

Waarom kiezen voor een mobiele website?

Meer dan 60% van alle zoekopdrachten in Google komen vanaf een mobiel apparaat (tablet of telefoon). Kort gezegd betekend dit dus, dat u riskeert meer dan de helft van het aantal bezoekers op uw website te missen wanneer uw geen mobiele website heeft. Ook bestaat de kans dat uw omzet terugloopt. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat ‘mobiele zoekers’ een hogere aankoop intentie hebben. Meer dan 50% gebruikt namelijk zijn smartphone om te bepalen waar iets te gaan kopen of gebruikt de telefoon om iets online te gaan kopen. Bij het lokaal zoeken (dus in de regio) zijn de cijfers nog onthutsender – 78% van alle consumenten die op zoek zijn naar een lokaal bedrijf gebruikt zijn smartphone  en maakt aan de hand hiervan uiteindelijk zijn verkoopbeslissing.

Dus als u nog steeds niet zeker weet of u zich op het mobiele publiek moet gaan richten met een  mobiele website, dan vind u het verdubbelen of verdrievoudigen van het aantal bezoekers en het verhogen van het aantal verkopen vast niet zo belangrijk? Maar wanneer u dit wel belangrijk vind, staat hieronder een te volgen checklist voor het verhogen van uw mobiele vindbaarheid.

 

4 stappen om uw mobiele vindbaarheid veilig te stellen

Het is nu bekend dat de nieuwe algoritmes er gaan komen. En Google heeft bevestigd dat dit gaat werken op ‘pagina bij pagina’ basis (in de praktijk betekend dit dat individuele pagina’s eerder en beter geïndexeerd zullen worden dan de gehele website in zijn algemeen). Dit betekend dus dat iedere pagina van uw website mobiel vriendelijk zal moeten zijn om een goede indexering te verkrijgen.

Dus laten we gaan kijken hoe u uw bedrijfswebsite mobiel vriendelijk kan maken!

 

1.Doe de mobiel vriendelijkheidstest

Allereerst dient u te controleren of alle pagina’s van uw website mobiel vriendelijk zijn. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw SEO specialist. Deze beschikt (waarschijnlijk) wel over software waarmee dit gecontroleerd kan worden. De software geeft een goed beeld van de SEO vriendelijkheid van uw website en kan tevens checken of uw website slaagt voor de Google test.

 

2.Kies een mobiel vriendelijke oplossing

Wanneer uw website pagina’s niet slagen voor de Google test en dus niet mobiel vriendelijke zijn, wilt u dit probleem waarschijnlijk wel oplossen voor 21 april om zo uw ranking binnen Google veilig te stellen. Wanneer u gebruik maakt van een content management systeem, kunt u het beste gebruik gaan maken van responsive CMS templates (standaard opgemaakte templates die zichzelf aanpassen aan het apparaat, waarmee naar de pagina gekeken wordt). Google heeft behoorlijk gedetailleerde handleidingen beschikbaar, welke u kunt gebruiken om stap voor stap uw website pagina’s (templates) mobiel vriendelijk te maken. Dit is de snelste en goedkoopste manier om uw website mobiel ‘proof’ te maken, maar wellicht niet te integreren in ieder CMS. En is dus afhankelijk van welk website software systeem u gebruikt.

Een alternatief is dat u een mobiele website versie laat bouwen. Dus een extra website naast uw bestaande desktop versie. Deze oplossing is duurder, maar biedt wel veel meer mogelijkheden en vrijheden over hoe u de mobiele website gaat werken!

De mogelijkheden die u heeft:

Responsive design: De website pagina’s blijven hetzelfde (url verandert niet), maar de pagina herkend het apparaat waarmee de pagina wordt bezocht en past de lay-out aan voor een optimale bezoekers ervaring. Let op! Wanneer u voor deze oplossing kiest zal waarschijnlijk ook uw bestaande website (geschikt voor desktop) ook vernieuwd dienen te worden.

Dynamics serving: de pagina url verandert niet. Maar er wordt wel een andere versie van de pagina getoond, afhankelijk van het apparaat waarmee gekeken wordt.

Een aparte mobiele website: De mobiele bezoeker wordt automatisch doorverwezen naar website speciaal ontwikkeld voor mobiel gebruik.

Welke oplossing u ook kiest, probeer de mobiele versie van uw website gebruikersvriendelijk te houden, zodat de bezoeker snel actie kan ondernemen. En wanneer ik dan toch een advies mag geven in het maken van een keuze? Wanneer uw website niet is voorzien van een CMS of wanneer dit CMS u niet in staat stelt te werken met responsive templates, laat dan op kort termijn een (kleine) aparte mobiele website maken.

 

3.Voorkom veel voorkomende fouten

Wanneer u aan het werk gaat met een mobiele versie van uw website, voorkom dan deze onderstaande veel voorkomende fouten.

Let op! Onderstaande tips zijn meer geschikt voor de bouwer van uw website!

Geblokkeerde JavaScript, CSS en afbeeldingen bestanden. Zorg dat de zoekrobot van Google toegang heeft tot alle javaScript, CSS en afbeeldingen op je site. Net zoals een bezoeker van uw website.

Niet afspeelbare content. Sommige websitepagina’s zijn voorzien van video- of audiobestanden welke niet afgespeeld kunnen worden op een smartphone, bijvoorbeeld doordat ze Flash bestanden bevatten, wat meestal niet wordt ondersteund door mobiele apparaten. Zorg dat alle media afgespeeld kan worden op iedere device om er zo zeker van te zijn dat iedere bezoeker het kan zien.
Denkt u ook om ‘foute doorverwijzingen’ (komt vaak voor bij gebruik van een afwijkende URL voor uw mobiele website pagina). Sommige mobiele websites hebben geen re-directs vanaf de desktop versie naar de mobiele versie.

Mobile-only 404s. Wanneer een bezoeker een niet bestaande pagina van uw website bezoekt (dit kan gebeuren doordat de bezoeker op een link heeft geklikt die verwijst naar deze niet (meer) bestaande pagina), wordt er normaliter een 404 fout pagina getoond. Zorg ervoor dat u ook voor uw mobiele website een gelijkwaardige 404 fout pagina hebt laten maken.

Irrelevante cross-links (van toepassing als u een aparte URL voor de mobiele versie van uw site). In de praktijk is het aan te bevelen dat alle interne links binnen de mobiele versie van uw website weer moeten leiden tot mobiele URL’s en niet naar desktop- geoptimaliseerde pagina’s. Dit geldt in het bijzonder voor pagina’s die ook als mobiele versies beschikbaar zijn.

“Trage” mobiele pagina’s. De inlaadtijd van de diverse pagina’s is één van de belangrijkste factoren m.b.t. de gebruikerservaring, met name voor mobiele gebruikers. Google’s Bryan McQuade heeft een aantal bruikbare adviezen over het maken van uw mobiele pagina’s die in minder dan een seconde inladen - voel je vrij om het even te controleren.

 

4.Controleer uw mobiele ranking in Google

Controleer uw mobiele ranking vandaag nog, voordat Google zijn nieuwe algoritme lanceert. En vergeet niet te blijven controleren nadat Google de update uitrolt. Vergeet ook niet om een oogje op de mobiele ranking van uw concurrenten te houden om te zien hoe goed hun (mobiele) website reageert op Googles algo update!

 

Hoe mobiel is uw website?

De komende Google Algo update zal de zoekresultaten binnen Google behoorlijk door elkaar gaan ‘schudden’. Wees daarom goed voorbereid. U heeft nog ongeveer 3 weken de tijd om uw maatregelen te treffen. Ga vandaag nog aan de gang of neem contact op met uw websitebouwer of SEO specialist om zo onaangename verassingen te voorkomen.

 

Rick Breeuwer
SEO specialist

 

 

Bron: dank aan SEO powersuite nieuwsbrief, welke ik heb gebruikt en heb aangevuld met mijn eigen adviezen.

Hoe mobiel is uw website - De rioolmeester gebruikt een aparte mobiele website Hoe mobiel is uw website - De rioolmeester gebruikt een aparte mobiele website