Column: Vanaf 2022 gaat de intercity niet verder dan Alkmaar

Geen station bij Waarland, geen supersnelle treinverbinding met Amsterdam en straks gaat de intercity niet verder dan Alkmaar. Tel uit je winst. De NS had er zelf wel oren naar, zo’n supersnelle trein tijdens het spitsuur, die ten zuiden van Alkmaar alleen nog maar in Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam CS zou stoppen en niet in Heiloo, Castricum, Uitgeest en de stations in Zaanstad. Dit zou een reistijdverkorting genereren van 7 minuten.

Maar dat gaat het niet worden. Die trein komt er niet. Er kwam bezwaar van Heiloo en Castricum: zij zouden dan twee treinen per uur moeten missen. Ook Heerhugowaard en Alkmaar-Noord zouden er op achteruitgaan. Zo’n supersnelle trein is alleen mogelijk met een extra spoor. Dat kunnen we voorlopig wel vergeten.

Het lijkt erop dat de NS er de smoor in heeft, want opeens komt het spoorbedrijf met de mededeling, dat drie spitstreinen, die nu van Amsterdam naar Den Helder rijden, vanaf 2022 niet verder gaan dan Alkmaar.  

De supersnelle trein had overigens ook gevolgen voor de kwartierdiensten in Schagen in de spits. Dan zouden er in elke richting twee treinen per uur rijden. Dit wordt gedaan om een betere bezetting van de treinen te realiseren, maar komt het gebruik niet ten goede. Wel heeft Schagen altijd het voordeel dat er voldoende zitplaatsen voorhanden zijn doordat het hier relatief rustig is.

Daarnaast worden vanaf Alkmaar in zuidelijke richting naast de intercity-plus ook de gewone intercity en de stoptrein ingezet. Die kwartierdiensten zijn heilig. JESS trok aan de bel. De scholieren gaan er nadeel van ondervinden. De supersnelle treinverbinding in de spits komt er dus niet. Is dit erg?

Erger is dat de NS de dienstverlening in de ochtend- en avondspits verslechtert. Daar is niet om gevraagd. Vanaf 2022 moeten reizigers met bestemmingen boven Alkmaar in Alkmaar overstappen. De intercity stopt in Alkmaar en gaat niet verder. De sprinter neemt het over. Dit gaat minuten reistijd kosten.

Het blijft ook sukkelen met het enkel spoor naar Den Helder. De marinestad zit in economische zin in de lift en daarom moet er dubbel spoor komen. Er is dan  veel meer mogelijk: tussen intercity’s kunnen dan ook sprinters rijden. Goede treinverbindingen zijn essentieel voor de economie. We hebben in de Noordkop een tekort aan personeel. Alleen al bij de Koninklijke Marine en het Marine Bedrijf gaat het de komende jaren om enkele duizenden vacatures. En ga zo maar door. Dus kom op met die treinen.

Wat we moeten hebben in onze regio is een goed openbaar vervoersnetwerk dat mensen over de streep trekt om zich hier te vestigen. Bedrijven moeten samen met gemeenten zorgen voor goed busvervoer. In de Wieringermeer, niet ver van Medemblik,  vestigen zich veel bedrijven. Er loopt een treinverbinding tussen Hoorn en Medemblik. Het is weliswaar een toeristenlijntje, maar met aanpassingen zouden hier ook normale treinen kunnen rijden.

De bereikbaarheid van onze regio moet niet worden geminimaliseerd maar gemaximaliseerd. Den Helder, Hollands Kroon en Schagen moeten hun stinkende best doen om te zorgen voor dubbel spoor in de Kop. Meer treinen betekent automatisch dat gekeken wordt naar ongelijkvloerse spoorwegovergangen. Zo kan het niet meer langer.

Eugeen Hoekstra

 

Foto Eugeen Hoekstra column (002) Foto Eugeen Hoekstra column (002)